Dzieci chętnie by się broniły czy też były bardziej czujne gdyby znały zagrażające im niebezpieczeństwa i wiedziały co robić w sytuacjach trudnych. Dobrze jest gdy rodzic jest dobrym obserwatorem i potrafi rozpoznać gdy dzieje się coś złego. Wie jak zareagować i wie jakie tematy poruszyć by dziecko czuło się bezpieczne.
Proponowane zajęcia są adresowane są do rodziców i ich dzieci. Warsztaty przeprowadzone mają być oddzielnie, dla rodziców i dzieci w dogodnych terminach (w godzinach popołudniowych). Głównym założeniem jest aby dzieci i ich rodzice dowiedzieli się (na odpowiednich dla nich zajęciach) co jest zagrożeniem, na co zwracać uwagę, jak o tym rozmawiać i jak szukać pomocy. Możliwa jest jednak sytuacja, iż nie wszyscy rodzice których dzieci biorą udział w zajęciach będą mogli uczestniczyć w przygotowanych dla nich spotkaniach.
Ze względu na mechanizmy zaprzeczania i wypierania problemom dot. przemocy w rodzinie i chęć uniknięcia stygmatyzacji, zajęcia powinny być skierowane do wszystkich rodziców a sposób ich rozpowszechniania i przeprowadzenia powinien mieć charakter zajęć profilaktyczno – informacyjnych.
Cele zajęć:
- rozwijanie empatii i wrażliwości rodziców na zachowania dzieci
- nauka rozpoznawania i wyrażania emocji u siebie, dziecka i innych
- nauka umiejętnej oceny zachowań dziecka świadczących o doświadczaniu sytuacji trudnej
- nauka aktywnego słuchania i skutecznej, otwartej komunikacji z dzieckiem o sytuacjach trudnych
- odświeżenie wiedzy o tym co dziecko co dziecko powinno wiedzieć o bezpieczeństwie i jak mu to przekazać